Jag har utgått ifrån en artikel som tar upp vad Schweizaren
Jean Piaget(Aroseus, u.å.) har haft för inflytande på
hur vi tänker kring den mentala utvecklingen som vi kommer att stöta på.
Artikeln handlar om vilken betydelse vi människor har för
att kunna förstå vår omvärld och hur den påverkar sättet vi lever på. Hela
tiden måste vi ta hänsyn till både nya och gamla erfarenheter utefter
samhällets utveckling. De kan kombineras
genom att med hjälp av nya erfarenheter bygga på de gamla för en allt mer
bredare kunskap. Men även kan de nya erfarenheterna ställa till problem genom
att de gamla inte längre fungerar ihop med de nya. Det blir en utmaning för
oss.
Piaget delar in barnens utveckling i fyra olika stadier. Jag
tänker ta upp det som är mest relevant och det stadiet vi kommer att stöta på
som lärare. Konkreta operationens stadium som infaller när barnen är i mellan 7
till 12 år och har hunnit med att utveckla ett allt mer inre logiskt tänkande.
Vid den här åldern har barnen mer perspektiv på andra människor och förstår sig
på olika konstellationer. Uppfattningen om tidsperspektiv i både nutid, dåtid
och framtiden. Deras logiska resonemang är väl utvecklat men fortfarande är de
beroende av faktiska handlingar kring objekten i deras tankar.
Vad tycker ni är viktigt med att se saker ifrån nya
perspektiv? Hur kommer ni som lärare använda er av både gamla och nya
erfarenheter i er undervisning?

Intressant läsning! Att se saker och problem från nya perspektiv kan va svårt, men ack så viktigt. Som lärare är de ju ytterst viktigt att kunna se saker från olika perspektiv eftersom barn och har olika erfarenheter som gör att dom reagerar på olika sätt.
SvaraRaderaI min undervisning kommer jag lära mig av alla erfarenheter och försöka använda dom i relevanta situationer. Erfarenheter kommer längst vägen också så nu kan jag tycka de är svårt att se i vilken bemärkelse jag som lärare kommer använda det!
Hej! Intressant artikel, personligen kommer jag i mitt framtida yrke som lärare att uppmärksamma om det som sker hos eleverna från ett ganska brett perspektiv med tanke på att barnen och deras beteende skiljer sig väldigt!
SvaraRaderaJag kommer även säkert med erfarenhet i framtiden när jag undervisar, lära mig mycket mer om de som uppstår hos elevernas utveckling längst åren och då kunna använda och se från både nya och gamla perspektiv!
Detta är intressant då det är mycket viktigt att se på en situation ur olika perspektiv, då det kan upplevas på ett sätt för en individ men kanske någon annan upplever samma situation helt annorlunda. Jag tror att det är bra att återkoppla nya kunskaper och gamla erfarenheter för att kunna göra sitt yttersta för eleverna.
SvaraRaderaDet händer ju så mycket i utvecklingen i denna åldern som du skriver om, fysisk utveckling som kognitiv utveckling, socioemotionell utveckling. De börjar nu förstå mer logiska principer, men man måste se det hur deras perspektiv och koppla det till konkreta saker eller händelser för att de ska förstå.
Men som skrivet ovan så kommer ju såklart all kunskap under utbildningen såklart att utvecklas i erfarenheter under arbetstiden som kanske kommer att resultera i att man kan se andra perspektiv
Jag tror att det är oerhört viktigt att se saker ur nya perspektiv och hela tiden vara beredd att förändra sitt sätt att tänka. För att utvecklas som människa och i sitt yrke. Nödvändigt i allra högsta grad som lärare. Man lär sig något nytt varje dag och det gäller att ta vara på det och omsätta det till förbättring av undervisningen. Piagets tankar om det aktiva barnet och att undervisningen behöver anpassas till barnets mognadsnivå är mycket viktig att ha med sig, liksom många andra tankar från de olika perspektiven på lärande vi lär oss om. Att försöka ta till sig det som känns bra, som man känner mycket för och tror på från de olika perspektiven och ha med sig som en liten verktygslåda för framtiden tror jag är värdefullt. Lika viktigt är sedan att våga låta denna låda vidgas genom de nya erfarenheter som görs.
SvaraRaderaRoligt att läsa dina tankar. Det är väldigt viktigt att man som lärare ser saker och problem från olika perspektiv både nya och gamla. För alla man träffar barn som vuxna kommer alltid ha olika bakgrunder och erfarenheter. Det känns också viktigt att man pratar med andra om hur de ser på saker och ting.
SvaraRaderaJag hoppas att jag i min undervisning kommer använda mig av mina tidigare erfarenheter men också att jag kommer lära mig under tidens gång. Att man hela tiden fortsätter att utveckla hur man ser på olika perspektiv. Men som Sandra skriver känns det väldigt svårt att säga redan nu hur man som lärare kommer använda de.
Intressant inlägg!
SvaraRaderaJag anser verkligen att det är viktigt att hela tiden vara aktivt inställd på att se saker ur nya perspektiv såväl i vårt privata liv som i vårt kommande liv som lärare.
Jag tror och hoppas att min egen skolgång som inte ligger allt för långt borta, vikarierande inom skolan samt denna utbildning ska ge mig kött på benen att kunna se saker ifrån olika perspektiv som lärare.
Detta är också en hela tiden pågående utveckling då man ständigt lär sig nya saker och får nya erfarenheter med sig så jag tror det är otroligt viktigt att helt enkelt ha en öppen inställning till olika perspektiv.
Jag tycker att det är viktigt att man tar in flera perspektiv i sin undervisning men också kanske hur man ser på världen/samhället i stort. Att man är öppensinnad inför olikheter med mera. Att man inte bara stirrar sig blind på vad man själv anser är rätt, det tror jag är väldigt viktigt. Sen är det klart att det kan finnas perspektiv med mera som man inte håller med om men att man ändå har en förståelse för att alla kan se saker och ting på olika sätt.
SvaraRaderaJag blir glad när jag läser såna tankar, och att alla kommentaren stödjer detta faktum att det är viktig att se på saker och ting ur olika perspektiv. Jag är glad att denna generation av lärare som ska i pension snart, är den sista generation som hade jobbade på det gamla sättet och så som de hade lärt sig, och inte vill anpassa sig till eller lära något nytt. Vårt samhälle består av många olika typer av människor, många som kom från andra länder, alla integrerades i samhället, men de inkluderade också något från sina länder och kulturer. Därför är det viktig att ha ett öppet sinne och verkligen kolla allt från alla möjliga perspektiv.
SvaraRaderaAtt se saker ur nya perspektiv är alltid givande och utvecklande. Svårigheten anser jag själv ligga i att vara kritiskt mot det synsätt jag har och hela tiden utmana mig med nya tankar. Ofta kan nog många inklusive jag själv tro att vi faktiskt utmanar oss med nya perspektiv då vi egentligen bara snuddar vid en ny tanke för att sedan återgå till vårt gamla perspektiv. En utmaning i det är att omge sig med människor som kan våga vara kritiska och ärliga, genom att ge mig som lärare svar på hur de uppfattar mina tankar kring olika situationer. På så vis kan jag förhoppningsvis förstå hur jag också kan ändra mitt tankesätt för att få nya perspektiv. Sen har vi som jobbar i skolan en gratis skjuts in till nya perspektiv genom våra elever, barnen lever i en annan generation och genom att ha en god dialog med sina elever kan man nog få många nya perspektiv på köpet. För min del har de unga nästan alltid svaret på de frågor vi vuxna ställer oss, det viktiga är nog bara att inte tänka och ta beslut över deras huvuden utan att prata med dem och våga fråga dem de frågor vi vill ha svar på. På så vis hoppas jag kunna ha återkommande nya perspektiv, och samtidigt kunna vara en närvarande och empatisk lärare.
SvaraRadera