Skype är något idag som kommer in
mer och mer i våra skolor. Utifrån dialog
med omvärlden (Åkerlund, 2013) har en skola i Brattfors i
Värmland startat ett samarbete med en skola i Finland via Skype. Anledningen
till detta samarbete är att båda skolorna ligger på mindre orter vilket gör att
klasserna är väldigt små. Eleverna behöver utmanas i sin utbildning av
jämnåriga. Klasserna träffas var fjortonde dag på skype, inför och mellan varje
träff arbetar eleverna aktivt med att förbereda sig inför mötet. Lärarna i de
olika klasserna märker att eleverna har utvecklat en vidgad världsbild och
inser vilka stora skillnader det är mellan olika skolor. Klasserna ger även varandra olika uppdrag
inför träffarna det kan vara till exempel att de ska fotografera sin skola och
berätta om den under nästa skype träff. I uppdragen ingår såklart olika lärande
som kan vara allt ifrån att skriva, läsa och komma på nästa uppdrag. Lärarna
märker att eleverna är väldigt entusiastiska över samarbetet.
Språket är något som eleverna för öva på, eleverna som är från Finland
pratar finlandssvenska vilket leder till brytning med finska ord utan att de
tänker på det. Eleverna får även lyssna på hur det svenska språket kan skilja
sig beroende på vart det pratas, vilket gör att de får sig en aha upplevelse
och tänker mer på vad viktigt det är att även förstå varandra över nationsgränsen.
Vad tycker ni om denna typ av
samarbete via skype? Är det något ni kan
komma att använda er av när ni ska undervisa?
Åkerlund, D. (2013). Klassen i dialog
med omvärlden pedagogiska vinster när skolan syns på nätet. Stockholm: .SE
(Stiftelsen för Internetinfrastruktur). Hämtad från
https://www.iis.se/docs/Klassen_i_dialog_med_omv%C3%A4rlden_130515.pdf


