Vi har valt att göra en temadag för åk 1. Temat som vi valt är “Tomteland”, och delas upp i två pass. Eleverna kommer att arbeta individuellt men även tillsammans i smågrupper.
Arbetssätten är utvalda utifrån de teoretiska perspektiv samt modeller som kurs LPGG02 har fokuserat på. Det centrala innehållet i lektionerna är tagna ur läroplanen. Ämnena är följande:
- Matematik
- Svenska
- Bild
- SO
- Engelska
- NO
Efter dagens slut är vår tanke att samtliga elever ska ha fått stimulans från ett kreativt arbete. Eleverna ska ha arbetat med:
- Geometriska former
- Skriva en kort berättande text
- Kunna följa instruktioner
- Samarbeta och hjälpa varandra
- Få en inblick av olika religioner
- Väcka nyfikenhet kring andra traditioner
- Vattnets olika former
Välplanerad dag! Det är så man känner igen sig i den från sin egen skoldag. Ni pratar om de elever som inte vill vara med och de elever som behöver stöd. Tycker att detta blogginlägg kan kopplas ihop med er temadag. http://allasattarbra.blogspot.se/2016/12/jul-pa-skolan.html
SvaraRaderaGenom er dag och detta blogginlägg kan vi se på en sån här dag från olika håll.
Bra jobbat! Det känns som en välarbetad temadag. Ni har tänkt på många olika aspekter, såsom att blanda teori och praktik. Ni har även fått med väldigt mycket från kurslitteraturen, det visar på att ni har gjort ett ordentligt jobb och har fakta bakom det ni har med. Bra! :)
SvaraRaderaHärlig och rolig tomtedag ni har planerat. Känns som att det finns något som passar de flesta och tycker är kul genom att få med så många olika ämnen. Man känner igen sig från sin egen skolgång när man hade olika tema- och pysseldagar. Kanonbra jobbat!
SvaraRaderaBra temadag. Kul att se hur många ämnen ni har fått in i er dag och även hur ni tänker på de enskilda eleverna. Bra med både praktiska saker att tillverka och digitala där de får söka information. Ni har även fått med läroplanen och de centrala innehållet i kursplanen vilket jag ser som att ni har tänkt igenom er temadag ordentligt. Roligt att se hur ni har tänkt.
SvaraRaderaRolig ide! Ni har fått ihop en välplanerad dag. Nästan så man kan känna barnens ivriga trampande för att få sätta igång. Ni har verkligen fått med mycket. Bra att ni fått med de teoretiska perspektiven och exempel från Nottingham.
SvaraRaderaImponerande väl teoretiskt grundad planering av temadagen. Och intressant att ta vara på tillfället att diskutera olika högtider för att synliggöra även dessa och antagligen väcka nyfikenhet att lära sig mer om och om det finns elever som firar andra högtider kan de känna sig representerade och tillföra sina berättelser till den gemensamma kunskapsbildningen.
SvaraRaderaDet enda jag saknade var lite tomtehistoria för att få in sägner och kulturhistoria. Tomten är inte direkt en särskilt religiös figur.
Förstår hur du tänker med tomten men vi säger i filmen att tomten är en tradition som tillhör julen, och att julen i sig är en kristen högtid. Eleverna vi planerat dagen för är en årskurs 1 och i det centrala innehållet för årskurs 1-3 inom samhällskunskap finns det enbart med att man ska beröra några högtider inom kristendomen, islam och judendomen. Kulturhistoria är nog något man fördjupar sig i under senare delar utav skoltiden. Tack för synpunkter! :)
Radera