Artikeln: http://skolvarlden.se
Den offentliga debatten i massmedia speglar samma utveckling vad gäller lärarnas professionalism. Skolpluralismen, det vill säga att skolan skapar utrymme för mångfald i både värden och värderingar, har delvis gett positiva utslag, men samtidigt har det gjort att skolans status sjunkit. Det ställs oerhört stora krav på skolan både från utomstående aktörer, vårdnadshavare samt inom skolvärlden vilket gör att det är svårt att hitta en balans mellan dessa (Brynolf, Carlström, Svensson, & Wersäll, 2012, s. 221).
Känner ni er oroliga för att bli ifrågasatta i eran framtida lärarroll? Behövs det förändringar inom skolan för att stärka lärarens auktoritet?
Referenser:
Brynolf, M., Carlström, I., Svensson,
K.-E., & Wersäll, B.-L. (2012). Lärares professionalism. I Läraryrkets
många ansikten. Stockholm: Liber.
Så lustigt, jag hade med tänkt skriva om denna artikel :) Tycker det är er intressant ämne och troligen ett problem som kommer komma med yrket. Föräldrar som gärna vill vara med och tycka till. Jag tycker man ska lyssna på vad dem har att säga men samtidigt ha i bakhuvudet att det i slutändan är jag själv som är pedagogen och som bestämmer vad som sker i skolan, hur undervisningen ska se ut etc. Tror inte det är någon bra ide att ignorera dem, dem känner ju trots allt sina barn bäst. Angående förändringar för att stärka lärarnas auktoritet tycker jag att absolut, till viss del. Sen handlar det väl lite om hur man är som lärare, hur man hanterar sitt yrke och hur man bemöter sina elever. Men gärna lite högre status :)
SvaraRaderaHåller med dig om att relationen till vårdnadshavare är väldigt viktig så deras åsikter går absolut inte att ignorera. Tänker själv att mycket utav oroligheterna ifrån föräldrar kan grunda sig ur hur situationen i skolan ser ut idag. Vet själv hur läget ser ut i våran kommun med mycket vikarier och lärare i skolan som saknar utbildning, tänker att osäkerheten kring vad barnen får med sig är väldigt stor. Känner själv en stor oro över att mina barn eventuellt ska ha lärare utan utbildning under flera år i skolan och därmed kanske tappa mycket viktigt på vägen.
RaderaFör oss som nyutbildade om några år tror jag det är viktigt att stå rakryggad och visa att man inte tänker bli överkörd. Ömsesidig respekt kommer man långt med!
Man känner sig lite orolig för att bli ifrågasatt men samtidigt kan man tycka att det är bra att få höra vad föräldrar och elever har att säga eftersom det kan vara något som kanske behöver förbättras inom utbildningssystem.
SvaraRaderaTänker också att det inte känns bra att få arga föräldrar efter sig men hoppas genom att kunna ha en fin dialog med vårdnadshavare samt ta hjälp av mer erfarna kollegor i lärarlaget kunna klara av att hantera eventuellt jobbiga situationer! :)
RaderaJag anser att man inte kan se det som varken positivt eller negativt. Deras åsikter betyder och borde värdesättas, men de behöver även inse att vi inte kan ändra regler. Många föräldrar/vårdnadshavare m.m. kan ha starka åsikter om sådant som vi lärare ej kan förändra.
SvaraRaderaMen självklart är det något man funderar över, särskilt när det gäller hur man ska hantera en sådan situation.
Absolut vårdnadshavarens roll kan vi aldrig frångå men det känns lite oroväckande att det har ökat så markant som läraren i artikeln menar och att det beror på hur samhället utvecklats. Hur en lärare med utbildning sätter betyg exempelvis känns inte som att föräldrar borde lägga sig i så mycket! :)
RaderaGivetvis så ska vi lyssna på vad föräldrar har för åsikter. Dels för att bygga en relation och på så vis stärka förtroendet hos dem.
SvaraRaderaMen absolut, statusen att vara lärare måste höjas och framförallt ska lärarens egna auktoritet höjas.
Hittade en artikel här http://skolvarlden.se/artiklar/larare-maste-starka-sin-egen-auktoritet
Tror att personligheten hos oss som nyblivna lärare och tron på oss själva blir otroligt viktig! Kan man tro på sig själv och det man gör brukar det utstråla förtroende vilket känns som det är det som saknas om det är så mycket som ifrågasätts, men det är ingen enkel fråga.
RaderaTill viss del kan jag känna att som nyexaminerad lärare troligtvis kommer känna ett visst obehag om jag blir ifrågasatt som lärare (om det inte finns belägg). Sedan med tiden hoppas jag kunna skaka av mig kritiken och ändå känna att jag utfört något bra. Dock anser jag samtidigt att det är bra att föräldrar har inblick och får uttrycka vad de menar och känner, vi vill ju ha en demokrati, men ibland kan man undra vem som bör få ha sista ordet i vissa frågor.
SvaraRaderaAuktoriteten anser jag behöver stärkas, men jag har ännu inte funnit någon lösning på problemet :)
Jag tycker att lärarnas roll ska förstärkas i skolan eftersom idag är det alltför ofta stökigt vilket gör att eleverna inte får den studier som behövs.Sverige ska ha kompetenta lärare som kan inspirera eleverna till kunskap och leda klassen framåt, men det ska också vara lärare som förmår att hålla ordning och reda klassrummet. Det behövs därför åtgärder som kan få fler av landets lärare att visa mer auktoritet i klassrummet.
SvaraRadera