onsdag 11 januari 2017

Seriestripp - Samarbete






















































Jag har valt att min seriestripp ska ta upp en vanlig situation som kan hända i vår
vardag - Att arbeta med någon som man inte kommer överens med.
Hur ska man göra då? 

Detta kan hända i grupparbeten i skolan, på arbetsplatsen, på föräldramöten, i
sitt barns idrottsförening med mera. Och ibland måste man kunna arbeta
tillsammans trots att man inte kommer överens. I denna situationen väljer läraren att
para ihop Philip och Lisa som tidigare haft konflikter. 

John Dewey menar att det är viktigt med kommunikation för lärandet. (D.C Phillips,
J.P Soltis, 2014)
Detta ser man att det är i denna situation. För att kunna utföra
uppgiften var eleverna tvungna till att försöka glömma deras tidigare historia och
försöka lösa arbetsuppgiften tillsammans .


  • Vad kan läraren göra annars?
  • Tycker ni att läraren gör rätt i att lägga sig i deras konflikt?


Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande (2. uppl). Lund: Studentlitteratur

8 kommentarer:

  1. riktigt bra seriestripp. Det är vanligt att elever ibland inte kommer överens när de jobbar i grupp ,och jag tror att det finns egentligen inte mycket som lärare kan göra förutom att försöka få de att öva på att samarbeta . samarbete är bra övning för elever eftersom när man sedan som vuxen kommer ut i arbetsliv man väljer inte vem man ska arbeta med. Jag tror att lärare gjorde rätt att lägga sig i deras konflikt istället för att ignorera det. hade han ignorerat situationen så hade eleverna inte lärt sig att försöka öva på att samarbeta, dessutom verkar det som att eleverna försökte glömma eller löst deras konflikt .

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig att samarbeta är viktig i skolan eller i arbetsliv. I skolan elever ska öva och träna att plugga och att göra uppgifterna tillsammans. Jag tycker att det är viktig att stöda varandra i skolan. Elever har olika karaktär, bakgrund och det är inte lätt att vara överens ibland, den tiden lärarroll börjar och försöker ge övningar till elever som de inte överens kanske på nåt sätt kan hjälpa dem att bli nära och hjälpa varandra i svårigheter som kan träffas i läxor. Kommunicera med varandra och att känna varandra tar lite tid även vi är barn. Tiden, lärare och elever själva kan bli nära varandra med att öva och samarbeta som hjälper det mycket att umgås med varandra.

    SvaraRadera
  3. Jätte bra seriestripp!
    Detta ser jag som ett tydligt exempel på sådant som förekommer även i vår vardag fortfarande och det är jätte bra att man redan vid en ung ålder får erfarenhet av att det går att samarbeta med personer man vanligtvis inte kommer så bra överens med.

    SvaraRadera
  4. jag tycker att det är viktigt att lära eleverna/barnen tidigt att samarbete det har man nytta av hela livet, så börjar man redan tidigt gör de att man får lättare för samarbete.

    SvaraRadera
  5. Jättebra seriestripp!
    Jag ser inga större problem i att låta två elever som har samarbetssvårigheter jobba ihop, då får de ju möjlighet att träna på just samarbete vilket är ett viktigt mål i skolan och också någonting man kommer stöta på i hela livet. Däremot kan det kanske vara svårt för just den gruppen att komma igång och hålla koncentrationen uppe. Därför skulle jag som lärare till att börja med inte låta de sitta enskilt i ett grupprum, utan ha de hos mig i klassrummet så jag kan ge tät återkoppling och stöd. Jag tror också att det är viktigt att ge de mycket uppmuntran när och om jag ser positiva beteenden i deras process!

    SvaraRadera
  6. Bra seriestripp! Jag tycker det är jätteviktigt att lära barnen från tidig ålder att man ska inom både arbete och skola kunna samarbete med varandra. Sedan behöver man inte älska varandra för det, men inom skolan ska man uppföra sig och kunna jobba med varandra.

    SvaraRadera
  7. Intressant seriestripp! Den här typen av situationer är väldigt förekommande och vanligt mellan elever som går i samma klass. Men liksom alla andra anser jag att samarbete är en viktig del av livet och elever bör redan från barnsben lära sig bland annat genom skolan att kunna hantera denna typ av situationer för att enklare kunna samarbeta med varandra i olika sammanhang. Alla elever har olika karaktärer och vi kan inte förvänta oss att alla ska funka bra ihop med varandra, utan vi kan lära våra elever att kunna tolerera varandra för olika syften.

    SvaraRadera
  8. Bra seriestripp. Genom mitt arbete i skolan kan jag säga att sådana situationer där elever söker bara sina kompisar för att jobba med händer ganska ofta. Jag tycker att det är viktigt för eleverna att samarbeta med andra klasskompisar som har olika åsikter och syn på saker. Oftast händer så här att klasskompisar har svårt att koncentrera sig på uppgiften och börjar leka bara vilket är störande för båda. Att lära barn och ungdomar jobba med andra i klassen främjar lärande och inhämtning av kunskaper.

    SvaraRadera