fredag 6 januari 2017

Släng ut matteboken



Praktisk matematik


I många klassrum så innebär en matte-lektion att eleverna räknar i en mattebok individuellt. Läraren kan be en hel klass att räkna sida för sida i läromedlet. Detta skapar ett lugnt och tyst klassrum, men till vilken nytta?

Anna Kindberg har bestämt sig för att slänga ut matteboken helt i sin undervisning. Tidigare har hon förlitat sig på att läromedlen följer de kursplaner som skapats av Skolverket. Dock ifrågasätter hon detta nu. Kindberg har ändrat sin undervisning och har istället börjat med projektorienterad undervisning. 

Kindberg menar att elever som arbetar i grupp kan jobba på att samarbeta och göra problemlösingar samtidigt. De elever som är starka inom ämnet kan förklara och hjälpa sina skolkamrater att förstå. Detta arbetssätt kan jämföras med Nottinghams modell "gropen". Detta vinner även de starka eleverna på, som lär sig att blir mer pedagogiska. 

En elev kan vara väldigt duktig på att räkna. Men Kindberg förklarar att en elev kan ändå sakna förståelsen för hur den ska använda sin kunskap i det verkliga livet. 

Kan ni se några nackdelar med att använda sig av andra medel än matteboken? Som t.ex:
  • Hierarki
  • Hög ljudnivå
  • Stressmoment
  • Övrigt?


Här hittar ni artikeln:

7 kommentarer:

  1. Kul att prova matte utan böcker! Men jag tror att eleverna får ut mest utav en kombination utav praktiskt och teoretiskt lärande. Jag tänker att det är ett bra alternativ att ta till andra sätt att lära sig på för att skapa motivation och hålla uppe glöden och glädjen hos eleverna. Endel har säkert mycket enklare för att lära sig genom att titta, hålla och konstatera något än att bara se siffror i en bok. Medans det för andra kanske är böckerna som är det bästa alternativet. Svårt att finna den perfekta vägen för andra men som sagt, en kombination tror jag helt klart på, särskilt i låga åldrar där matten inte är så krävande!

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara se fördelar med att använda matematik på flera olika sätt, även i alla andra ämnen. Alla har vi olika förutsättningar, vissa kräver mer praktiskt. Även de som har lätt för sig kan behöva stimuleras på fler sätt än att t ex räkna i en bok. Att de ”duktiga” förklarar för andra gör bara att de får en ännu bättre förståelse. Att få in mer ”lek” gör bara lektionerna roligare och flera blir engagerade. Undervisning behöver inte bara ske i klassrummet utan jag ser stora vinster i att ha undervisningen ute, där samhället har mycket att erbjuda.

    SvaraRadera
  3. Just matematik är ett intressant och viktigt ämne. När jag har jobbat lite som lärarvikarie har jag dock insett vikten av en bra matematikbok och att lärarens roll är viktig.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det är jätteviktigt med kombination av både teoretiska och praktiska lärande just i matematiken eftersom av egna erfarenhet tror jag att man glömmer fort matematiken om man inte kan öva det teoretiska i praktiken. Genom till exempel att duktiga elever inom matematiken hjälper andra som är kanske inte lika duktiga inom ämnet vinner båda gruppen på det. De duktiga lägger i praktiken det de kan samtidigt som de lär ut sina klasskamrater. Det är definitivt inget fel på att prova lära ut annorlunda så länge det påverkar eleverna positivt. Jag tror att det är bra med variation i undervisning.

    SvaraRadera
  5. Jätte intressant inlägg! Tycker det ligger mycket i det du skriver och i Anna Kindbergs tänk och arbetssätt i matematiken. Självklart tror jag på en variation och att det behövs komplement till läromedlen men min egen erfarenhet både för egen del och mina stora barn är just att det räknas sida upp och sida ner, bara vid diagnoserna måste man stanna till vilket jag ställer mig väldigt kritisk till. Jag själv har alltid hatat matte av just den här anledningen - att det för mig inte blev något jag kunde se mig ha nytta av utan bara någon onödigt ont som skulle göras, gärna så snabbt som möjligt så man istället fick måla en sån där stencil där man ska färglägga efter nummer. Felen markerades och fick göras om men jag fick sällan eller aldrig höra att jag tänkt rätt eller gjort rätt när det var rätt. Jag tror att jag själv hade förstått matten bättre och sett nyttan med det om jag fått arbeta med det på ett annat sätt. Jag tror även att genom att införa diskussioner även på matematiklektionerna öppnar man upp för en ökad förståelse och bättre möjlighet till lärande. Tänkvärt inlägg!!

    SvaraRadera
  6. Intressant inlägg!
    Om jag ser tillbaka på min egen skolgång så har matte alltid varit mitt tuffaste ämne, och jag tror faktiskt när jag läser detta inlägg att det hade kunnat hjälpa mig att varva in mer praktiska moment i matteundervisningen för att kunna tänka lite mer utanför boxen.
    Elever är individer som har olika lätt för att lära sig på olika sätt, vissa tycker bättre om att lyssna, vissa att skriva, vissa att pyssla och så vidare och med en mer varierad matteundervisning ökar därmed möjligheterna att nå fram till alla elever.

    Tack för ett intressant inlägg, jag ska börja vikariera denna vinter och ska verkligen ta med mig detta tankesätt in i matten.

    SvaraRadera
  7. Intressant vinkel, tror att det kan göra matematiken mer förstålig och mindre abstrakt för eleverna. Skapa intresse att upptäcka att matematiken ständigt är närvarande och att de där talen i boken faktiskt finns i fysisk form om de tittar med "matteögon". Dewey skulle säga äntligen. Lärandet är något som inte bara sker med huvudet utan även med händerna. Intressant inför vårens övningar

    SvaraRadera