Skype är något idag som kommer in
mer och mer i våra skolor. Utifrån dialog
med omvärlden (Åkerlund, 2013) har en skola i Brattfors i
Värmland startat ett samarbete med en skola i Finland via Skype. Anledningen
till detta samarbete är att båda skolorna ligger på mindre orter vilket gör att
klasserna är väldigt små. Eleverna behöver utmanas i sin utbildning av
jämnåriga. Klasserna träffas var fjortonde dag på skype, inför och mellan varje
träff arbetar eleverna aktivt med att förbereda sig inför mötet. Lärarna i de
olika klasserna märker att eleverna har utvecklat en vidgad världsbild och
inser vilka stora skillnader det är mellan olika skolor. Klasserna ger även varandra olika uppdrag
inför träffarna det kan vara till exempel att de ska fotografera sin skola och
berätta om den under nästa skype träff. I uppdragen ingår såklart olika lärande
som kan vara allt ifrån att skriva, läsa och komma på nästa uppdrag. Lärarna
märker att eleverna är väldigt entusiastiska över samarbetet.
Språket är något som eleverna för öva på, eleverna som är från Finland
pratar finlandssvenska vilket leder till brytning med finska ord utan att de
tänker på det. Eleverna får även lyssna på hur det svenska språket kan skilja
sig beroende på vart det pratas, vilket gör att de får sig en aha upplevelse
och tänker mer på vad viktigt det är att även förstå varandra över nationsgränsen.
Vad tycker ni om denna typ av
samarbete via skype? Är det något ni kan
komma att använda er av när ni ska undervisa?
Åkerlund, D. (2013). Klassen i dialog
med omvärlden pedagogiska vinster när skolan syns på nätet. Stockholm: .SE
(Stiftelsen för Internetinfrastruktur). Hämtad från
https://www.iis.se/docs/Klassen_i_dialog_med_omv%C3%A4rlden_130515.pdf
Jag tror att skype liknande arbetssätt i skolan kan vara mycket givande. Som du berättar att eleverna på ett nytt sätt, även mer konkret, kan förstå skillnader mellan länder, skolor, språk o.s.v. Det kan ju även leda till en ny typ av motivation för att lära sig nya saker, för de får ju berätta detta för en annan klass via internet vilket många barn tycker är väldigt roligt.
SvaraRaderaJag skulle gärna vilja implementera det i min undervisning på något sätt, även fast det kanske inte sträcker sig över en så lång tid så hade det vart kul om eleverna åtminstone fick testa på det. En nackdel kan ju vara att internet ibland kan vara lite svajigt och har en tendens att krångla ibland.
Det här tror jag är framtidens skola. Många som arbetar som lärare har kompetens som inte räcker till alla skolor. Jag har förstått att det finns ett motstånd mot att resa mellan skolor så då är ju detta ett jättebra alternativ. Även som i exemplet du har där klasserna är små och för att kunna ha fler jämnåriga "klasskamrater" så är ju detta ett alternativ.
SvaraRaderaVet att man redan nu kan gå utbildningar utomlands över internet och frågan är hur många skollokaler som behövs i framtiden egentligen..??
En spännande framtid som jag gärna är med och deltar i :-D
En spännande och verkligen aktuell fråga. Jag tror inte att det kommer finnas något annat alternativ än att använda sig av den teknik som finns och som utvecklas mer och mer. Det kan ses som en otrolig fördel att kunna ha kontakt med olika delar av världen och lära sig av varandra.
SvaraRaderaEtt mycket intressant inlägg! Det här ligger ju verkligen i tiden och jag tror att det är av högsta vikt att vi lärare hänger med i det här för att ge våra elever de förberedelser som krävs i den framtida teknikens utveckling. Jag vill absolut hänga med i den här utvecklingen. Framförallt tror jag att det gynnar elever från mer avlägsna platser i världen. Men enligt egen erfarenhet kan inskränkthet i allra högsta grad råda även i stora städer. Det är lätt att bli hemmablind och då är skype och liknande varianter utmärkta verktyg för att få upp ögonen både för sin egen miljö och andras. En utmaning i läraryrket tänker jag kommer att vara att hänga med i den hastighet nya tekniker och arbetssätt dyker upp.
SvaraRaderaNär tekniken används på det här sättet anser jag att den är en stor tillgång och ett viktigt redskap i skolan. Med mer kunskap och fortbildning bland lärare och andra yrkesverksamma i skolan så skulle det förmodligen kunna användas än mer flitigt än vad det redan gör. Egentligen är det ju inget nytt fenomen, jag själv gick i grundskolan i Stockholm och hade en vänort i Danmark som vi brevväxlade med - det är en ny arena och ett nytt sätt att arbeta men egentligen inget nytt frågan är väl även varför det försvunnit under en period?
SvaraRaderaIntressant, utvecklande och viktigt.
Håller med om att detta är ett intressant sätt att arbeta på men tycker ändå att detta med skype kan inte ersätta lärande i ett riktigt klassrum. teknik kan inte ersätta allt!
SvaraRaderaHelt klart ett bra arbetssätt som vidgar klassrummet och suddar ut begränsningar för undervisningen. Jag tror absolut att vi kommer få se mer av detta i den framtida skolan.
SvaraRaderaDenna typen av samarbete över landgränser eller bara inom sverige är ju ett mycket bra sett att vidga sina vyer på. Jag tror absolut att det kan vara bra att jobba med till viss del. Redovisningar tillexempel kunde ju vara roligt att visa upp för andra skolor eller andra länder. På något vis är tekniken så självklar idag så att det nästan glöms av vilka möjligheter det finns till att använda den riktigt krativt. När jag gick i skolan så hade vi brevvänner i uppsala. Senare fick vi åka och träffa den klassen och det var spännande att brevväxlandet på något vis blev verklighet. Bara inte den typen av verksamhet blir något tidsfördriv i skolan och tar tid av viktigare undervisning så tycker jag att det är mycket bra sett för eleverna att dela erfarenheter med varnadra eller tex göra grupparbeten eller lösa klurigheter ihop med andra klasser med hjälp av dagens teknik. Något som jag absolut kommer att få användning av senart i en lärarsituation.
SvaraRaderaDet första som ploppa upp i mitt huvud var när jag läste din blogg, var när jag gick på mellanstadiet för 20 år sedan, där vi brevväxla med en annan jämnårig klass ifrån en annan skola. Tror jag vill minnas att det var ifrån en skola i Skåne, själv bor jag i Skaraborg. Det tyckte vi var jätte kul. Höra vad andra gjorde på sin skola. Det var inte mycket som skiljdes då kom jag ihåg, mest detaljer och skolans miljö. Lekarna var ungefär detsamma.
SvaraRaderaSyftet kom jag inte ihåg men det var väl att vi skulle få perspektiv och att vi skulle få en inblick i hur det var på annan skola.
Skype kan jag tänka mig är ett modernare sätt att ha kontakt med andra på jämfört hur kontakten såg ut som vi hade.
Man ser ju en tydlig koppling på hur samhället ser ut.
Då brevväxlade man och nu är det internet man förespråkar. Även om jag kan tycka att brevväxling har sin speciella charm med att man kan få en personligare kontakt med brev då man lär känna någons handstil. Nu är det bokstäver på datorn som ser likadan ut. Men man ska jag inte hänga upp mig på detaljer men det är roligt och givande för elever att ägna sig åt att lära känna nya människor.
Kommer ihåg att det var ett hett samtalsämne i skolan vem man brevväxlade med =)
Man får även in skrivandet, läsandet och lär sig använda hur det fungerar på nätet.
Jag måste ärligt erkänna att jag inför den här kursen inte hade någon som helst koll på varken Skype eller hangouts. Nu när vi har arbetat med detta i ett par månader måste jag säga att jag är positivt överraskad över hur smidigt och lyckat det faktiskt kan vara att använda sig av dessa kanaler. Jag hoppas att jag kommer att få användning av det ännu mer i framtiden. Jag tycker att det kan ge våra elever en god inblick i världen som helhet och att ge dem en kunskap som de bara hade läst om annars. Bättre är det ju då att få uppleva hur det kan se ut på olika platser runt om i världen. All kunskap som vi kan ge till eleverna kan ge dem en bättre grund att stå på som vuxna och jag tror på att försöka göra undervisningen så varierande som möjligt och vad passar bättre då än lite Skype till ett fjärran land?
SvaraRaderaIntressant initiativ. Tycker det är ett bra sätt att hänga med i teknikens utveckling och samtidigt ge eleverna en chans till kulturellt utbyte och en annan typ av lärande.
SvaraRaderajag tycker att arbeta via Skype ska vara intressant i framtiden i min undervisning. Undervisning ska vara med bild och ljud. Denna teknik är ett hjälpmedel att underlätta eleven att lära sig annat språk, annat dialekt och annan kultur. Det ska vara spännande för elever att upptäcka annan omvärlden via Skype.
SvaraRaderaJag tycker redan om Skype, för att via Skype jag kan prata med mina föräldrar som bor i utomland, man kan inte pratar med dem via mobil, det kostar mycket pengar, då blir det Skype gratis du kan se dem och pratar samtidig.