tisdag 13 december 2016

Lär jag mig något om jag är tyst?

Något som vi funderade över i gruppen om Nottinghams (2013) utmaningsmodell var, att det var svårt att inkludera hela klassen. Om du har en klass med 30 elever, så får du räkna med att alla inte är lika hängivna att delta i diskussioner. Förutom personer i behov av särskilt stöd, finns det även elever som är introverta eller helt enkelt blyga. De som hellre sitter helt tysta och lyssnar tills de får ordet. Frågan som vi ställde oss var ”om man arbetar enligt utmaningsmodellen, leder det till en metakognition även hos de som endast sitter och lyssnar och inte deltar aktivt i diskussionen?”. En metakognition är enligt Nottingham (2013) en avgörande faktor i inlärningsprocessen, och det är när en elev blir medveten om sitt eget tänkande och hur dennes tankar utvecklas och anpassas kring begreppet.

Vad tror ni? Lär sig även de elever som inte själva tar ordet? Meningen med utmaningsmodellen är att eleverna ska med hjälp av antingen varandra eller läraren, ta sig ur gropen som Nottingham (2013) kallar det, för att få en vidare förståelse. Tror ni att utmaningsmodellen fungerar för en hel klass? Hur kan läraren nå ut till de tysta eleverna?


Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur.



10 kommentarer:

  1. Intressant tanke!
    Jag tror att, som i andra sammanhang så är vi alla olika, vi lär oss på olika sätt. Men just att Nottighams tanke med modellen är att elever ska hjälpa varandra att ta sig upp ur gropen tänker jag inte behöver betyda att alla är delaktiga i att föra fram sina tankar och sin talan. Tänker att även för de "tysta" eleverna så kan denna metod fungera olika, på samma sätt som den kan fungera olika även för de som aktivt deltar. Ibland talar vissa människor utan att tänka först medans andra behöver fundera en stund på svaret. Vet många gånger man själv suttit med tyst när några pratar om något och haft mina frågor för mig själv, kanske tyst funderat och tänkt över vad jag skulle ha svarat samtidigt som någon sagt något som gör att jag i det tysta ändar min tankegång. Då har jag lär mig något även fast jag inte själv varit aktiv. Det svåra är nog för läraren att få det bekräftat utav den tysta eleven att det lärt sig något. Men behöver man ha lärt sig något? Räcker det inte med att en tanke har väcks, som sätter igång tänkandet i andra banor. Kanske tas denna tanke upp i ett annat forum än just i klassen och lär sig något av det på annat håll.
    Med detta drar jag paralleller till Vygotskijs tanke om att samspelet är ursprunget till högre mentala processer. Även att tänka är en del av språket, menar han på. Och med de tänker jag ,att måste läraren få bekräftelse från alla elever Nottinghams metod? För lärandet sker inte direkt utan är en process som läraren förhoppningsvis märker av med tiden.

    SvaraRadera
  2. Det första jag tänkte när jag såg rubriken var lärarens strävan att få klassen att hålla sig lugn och sitta still och vara tyst. Ett sätt att få en god arbetsmiljö... Men när jag läste inlägget så forstod jag att det handlade om elever som sitter tysta i ett diskussionssamanhang.
    Jag tycker verkligen att Mimmi ringade in precis det som jag skulle säga om detta inlägg. Jag tror absolut att även de tysta eleverna lär sig otroligt mycket av att bara höra på diskussionen. Alla är inte snabba nog att svara på en gång men oftast så har man gjort en klar tanke inne i huvudet och kan svara om man får ordet. Sen så tror jag att det viktiga är att man varierar undervisningen så att de som är tysta vid tex diskussion kan komma fram bättre vid en skriftlig redovisning. Att ha många olika sett att ta emot kunska på och varierade redovisningssätt är väldigt viktigt med en stor klass med många unika personer.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med föregående talare i att man med all säkerhet lär sig även om man inte deltar i en diskussion utan bara lyssnar och iakttar. Jag kan ha samma tankar eller andra tankar som de som uttalar sig har och därmed få dessa bekräftade eller ifrågasatta. Läraren kan mycket väl nå ut till de tysta eleverna bara genom att fånga klassens intresse under en lektion eller diskussion. Att någon är tyst betyder inte att de inte tänker, tvärtom. Mimmi formulerar verkligen saker och ting väldigt väl i sin kommentar, t.ex. vad gäller att tankar väcks och blir en del av en lärandeprocess vars resultat visar sig i ett annat sammanhang.

    Man behöver heller inte vara blyg eller introvert för att vara tyst. Det kan helt enkelt vara så att man tycker samtalet är så löjligt eller meningslöst att man egentligen inte finner någon motivation för att delta. Kanske kan man mer än alla andra i frågan - till slut uttalar man sig kanske bara för att man fått nog av tramset. Att vara insatt i ett ämne kan också göra att man väljer att låta andra pröva sina tankar, alla har inte behov av bekräftelse på det sättet. Det kan också vara så att man i ett specifikt ämne/fråga är för osäker på sina argument eller helt enkelt inte har en åsikt eller ens en liten tanke om det hela - nästa tillfälle kan det se helt annorlunda ut. En del hänger helt enkelt inte med i resonemanget och förblir därför tysta. Det kan också falla sig som så att varje gång man vill säga något hinner någon annan före och så blir inget sagt. Det kan vara hämmande för tanken när det ivrigt viftas en massa händer i luften eller att kamrater säger vad de tänker rakt ut och man själv inte hinner med. Det var därför intressant att i Nottinghams bok läsa att en undersökning givit det att öka betänketiden efter att ha ställt en fråga, från en till tre sekunder, gav dramatiska förbättringar både avseende kvalitet och kvantitet i elevernas svar. Jag måste säga att man väl mycket väl kan vänta fem sekunder innan man låter någon svara!

    Relevant och välskrivet inlägg!

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg och det sätter igång en hel del funderingar. Vi har också diskuterat Nottinghams utmaningsmodell i vår grupp. Fungerar den verkligen för alla? Jag tror att elever som är tysta lär sig av va de andra eleverna säger och diskuterar. Men jag tror också att man lär sig mer om man aktivt deltar själv, inte bara deltar i tanke. Att arbeta med Nottinghams utmaningsmodell, är nog något man måste träna klassen och sina elever i för att få bäst resultat. Kanska måste hela arbetslag arbeta utifrån samma teknik? Att man får alla elever att känna sig bekämpa med just det arbetssättet. Om eleverna känner sig bekväma och vana att arbeta på det sättet kanske de tysta och blyga eleverna tillslut också deltar mer aktivt? Tack för det inlägg det väckte många frågor hos mig och om mitt framtida yrke.

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg du har skrivit! Jag tror dock inte denna modellen passar alla elever. Som du säger så finns det elever som är blyga och inte vågar prata men det säger inget om att det inte lär sig igenom att bara lyssna. Alla lär sig på olika sätt. Men samtidigt behöver de ta sig ut ur gropen om man ska samarbeta i grupp, annars blir det svårt att få det att fungera. Som lärare behöver man ta reda på varför den här personen inte vill prata. Det kanske ligger något bakom eller så är det så att den här personen inte alls är blyg för övrigt men när det gäller lektioner kanske hon/han inte klarar av det. Det finns nog inga direkta lösningar på det här utan situationen får avgöra hur man ska gå till väga.

    SvaraRadera
  6. Intressant! Mina tankar for direkt till mina egna år genom skolan. Jag var just en sån där elev som va introvert, visst blyg var jag när jag var liten, men i de högre årskurserna va de inte blygheten som gjorde att jag var tyst på lektionerna, det va så jag lärde mig bäst. Jag lyssnade på alla andra och skapade mina egna tankar som jag vred och vände på. Fick jag ordet så visste jag vad jag skulle svara men det var sällan jag valde att få ordet själv. Varje utvecklingssamtal jag hade fick jag påbackning att jag skulle våga säga mer på lektionerna och visa att jag kunde, men jag trivdes med att lyssna på de andra, jag tyckte själv att jag va aktiv på lektionerna eftersom jag hängde med, vilket visade sig på betygen.
    Så jag tror genom mina egna egna erfarenheter som "tyst elev" att man visst lär sig om man är tyst, det vi som lärare måste skilja på är den hårfina kanten att vara tyst men aktiv eller att vara tyst och inte aktiv. Eleverna lär sig på olika sätt och de vill till att vi vägleder dem till att hitta sitt sätt som fungerar för dem och inte de som fungerar för oss.

    SvaraRadera
  7. Fin reflektion ni kommer med! Detta är otroligt viktig att tänka på, och enligt mina egna fördomar tror jag att det är relativt lätt att glömma bort de elever vilka är mer tysta och introverta än de mer högljudda. Oftast får de som talar leda, men jag kan ha fel. Bland annat tack vare er fina reflektion får vi nu en påminnelse för ännu en viktig aspekt att bära med ut i klassrummet.
    Jag är kluven till vad jag anser i denna fråga då jag kan tänka mig att även de mer tysta elever ser och lär av andra och kanske till och med föredrar det sättet. Å andra sidan kan jag tänka mig att om det handlar om att vara blyg eller rädd att begå misstag inför andra klasskamrater, kanske det inte är det mest optimala tillvägagångssättet. Kanske det då är bättre mer mindre tvärgrupper och inte helklass? Det kanske till och med kan grunda sig i att man har en dålig gemenskap och miljö i klassrummet, vilket är det man först får "bygga upp" innan Nottinghams teorier kan fullföljas?
    Som framgår av min text, är jag kluven, väldigt kluven.

    SvaraRadera
  8. visst! vissa elever kan vara tysta men genom lyssnande och imitation ändå lär sig .
    det absolut viktiga är läraren och hur hen reagerar på saker som kan uppstå i klassrummet, tex. finns det elever som inte klarar av i större grupp då måste läraren ändra stämningen i klassrummet så alla kan känna sig delaktiga och trygga.

    Mycket intressant inlägg!

    SvaraRadera
  9. Bra ämne att diskutera. Vi kan inte låta alla få ordet under en lektion men vi måste försöka variera vilka som får ordet. Samtidigt tror jag inte alla behöver ha ordet för att bli medvetna om sitt eget tänkande utan man får gå tillbaka till sig själv. Man reflekterar ständigt över saker i det tysta. Men de elever som inte ivrigt sitter med viftandes händer måste få ordet någon gång ibland för att få bekräftelse av läraren.

    SvaraRadera
  10. microtouch solo titanium | TITanium-arts
    microtouch solo titanium. black titanium rings This titanium iron block 2018 ford ecosport titanium structure titanium uses is approximately columbia titanium jacket 3-6x3.5" thick titanium ring for men with the shape of other iron structures. The titanium

    SvaraRadera