Min seriestripp visar ett exempel på ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Detta perspektiv på lärande handlar om hur kulturella förmågor som läsa, skriva och lösa problem utvecklas. I denna tradition talar man om att man approprierar, tar till sig, medierande redskap. Enligt Lev Vygotskij är språket det absolut viktigaste redskapet eftersom det är genom kommunikation med andra människor som vi uttrycker oss och språket är därmed redskapet som hjälper oss att förstå världen och få fördjupad förståelse. Vygotskij menar att med hjälp och stöd av det han kallar den "mer kompetente kamraten" kan eleven bli vägledd i hur kulturella redskap ska användas. Detta är det Vygotskij kallar den proximala utvecklingszonen, där fokus ligger på ett samspel för lärande (Lundgren, Säljö
Roger, & Liberg, 2014).
Hwang & Nilsson (2011) tar upp minnet i ett kapitel i boken Utvecklingspsykologi och beskriver att det krävs att material organiseras och att man hittar en röd tråd för att lättare minnas och lagra information. Vygotskij menar att en vuxen (eller den mer kompetente kamraten) kan hjälpa barnet att sätta ord på sina tankar och ge återkoppling. De kan även hjälpa barnet genom att lära ut minnesstrategier som i exemplet ovan.
Jag minns själv från min skoltid hur mycket enklare det blev att förstå något obegripligt om en kompis kunde förklara med sina ord. Det blev på rätt nivå då och lättare att ta in och förstå. Minnesknep använde jag mig mycket av. Har ni några minnen från eran skoltid där ni fick hjälp av eller hjälpte en kompis att förstå?
Referenser:
- Hwang, P. & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. (3., rev. utg.) Stockholm: Natur och kultur.
- Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.) Stockholm: Natur & kultur.

Precis! det gäller också att som individ hitta sitt egna sätt att minnas saker på bästa sätt. något som Nottingham beskriver i sin bok om jag inte minns fel så bedrivs ju den största återkopplingen genom klasskamraterna och det är väldigt viktigt att alla vet hur de ska förhålla sig till varandra och lära sig att hjälpa varandra på bästa sätt.
SvaraRaderaVilken fin seriestripp där vännerna hjälper varandra. Tror att det är givande både för den som blir lärd och den som lär ut. Jag håller med dig om att minnesknep är bra oftast är det så mycket lättare att minnas om man har något att förknippa det med.
SvaraRaderaVisst är det bra när man kan ta lärdom utav varandra. Själv kan jag relatera till inlärningsmetoden, då jag själv använde den mycket som barn i skolan. Men jag lärde mig även att det inte får gå till "överdrift" då man lätt kan blanda ihop de olika kopplingarna, det lärde jag mig den hårda vägen. Sen är det ju bra att eleverna kan ta hjälp av kompisar för att få problem förklarade på ett annat sätt, som kanske ibland är lättare att komma ihåg.
SvaraRadera