torsdag 1 december 2016

LÄXOR ELLER INTE?

En sak som fått mig att fundera kring det sociokulturella perspektivet är när två eller fler kulturer krockar. Elever som undervisas i skolan går igenom en inlärningsprocess och påverkas av miljön där. Dessutom finns det även en miljö hemma, där även undervisning sker.

En kulturkrock som kan uppkomma är vid läxhjälpen hemma. Utvecklingen av undervisningen har utvecklats, och man räknar till exempel inte på samma sätt som man gjorde förr i tiden. Den äldre generationen räknar med andra uppställningar inom divisionen, som exemplvis ”den liggande stolen”. Idag använder vi oss av andra räknesätt. Resultatet av detta blir att föräldrar inte kan räkna och hjälpa barnen på det ”rätta” sättet som lärarna förväntar sig. Hur ska vissa barn då kunna lösa hemuppgifterna, om föräldrarna inte kan hjälpa?

Frågor jag ställer er är följande:
  • ·         Blir undervisningen lika för alla?
  • ·         Vad är positivt med läxor?
  • ·         Vad är negativt med läxor?
  • ·         Kan den kulturella konflikten vara bra eller dålig?


Ge gärna exempel på fler kulturkrockar man kan stöta på? Fundera och kommentera fritt!


/JB

22 kommentarer:

  1. Bra frågeställningar du får med! Just vad det gäller matematik vet jag inte om jag tycker att eleverna ska få med sig läxor hem, speciellt inte om det är komplicerade räknesätt. Om eleven fastnar på ett tal eller en fråga hemma, så kan det vara som du säger, svårt att få stöd med att komma vidare. Jag har själv varit med om samma sak under min uppväxt. Det kan sluta med att eleven lägger ner och kommer efter i matematiken i skolan eftersom hon inte kunnat lösa uppgifterna hemma.

    Det som kan vara både bra och dåligt med kulturkrocken är att föräldern kanske har ett annat sätt att lösa talet på, som eleven kan förstå enklare och det ser jag inget fel med. Det är bara bra att kunna visa eleverna att det finns fler än ett sätt att lösa saker på, och kommer man fram till samma resultat så är inget av sorterna fel. Däremot om förälderns metod inte kommer fram på det sätt som han tänkt sig, kan eleven bli väldigt förvirrad och inte vilja fortsätta. Eftersom ingen annan räknar på det sättet i skolan, kan jag tänka mig att eleven oftast bara blir förvirrad av förälderns metoder. Jag tror inte undervisningen blir densamma för alla om inte alla kan få samma typ av stöd med läxor hemma. Det är just därför jag inte tycker att eleverna ska få läxor i matematik, däremot kan man ge läxor i annat, som glosor eller bokläsning som man sedan kan diskutera. Sådant kan eleven även diskutera med föräldrarna utan att det blir "fel". Men visst kan det även där bli kulturkrock om inte föräldrarna behärskar det svenska språket så bra. Dessutom är inte alla föräldrar lika engagerade i barnens skola och läxor, så undervisningen blir helt enkelt inte lika för alla.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra frågeställningar!
    Just detta dilemma med specifikt matten minns jag tydligen från när jag själv gick i skolan. Matte var aldrig något favoritämne för min del och jag kämpade med matteläxorna. Det blev då lätt att när mamma och pappa inte räknade som jag var van vid från skolan ännu krångligare att förstå och resultatet blev att jag ofta struntade i matteläxan för att jag inte tyckte att någon kunde förklara så jag förstod ordentligt.
    Jag kan även se nu, när min mans lillasyster i niondeklass får med sig matteläxor hem som börjar bli för svåra för både mig och hennes mamma att kunna hjälpa till med. Det är definitivt ett hot emot likvärdig utbildning enligt mig.
    Därför anser jag att läxor i ämnen som mattematik, där det ofta finns olika räknesätt och tankesätt ofta gör mer skada än nytta.
    Däremot man man absolut ha läxor i "enklare" ämnen som rena utantill-glosor eller ämnen som är mer öppna för diskussion utan klara rätt och fel.

    Man måste även väga in att det finns många olika hemsituationer. Man kan ha högutbildade föräldrar som är duktiga i matte likväl som man kan ha föräldrar av andra etniciteter som kanske inte fullt ut klarar språket. Därmer blir läxor alltid med eller mindre en aspekt som försvårar en likvärdig utbildning.

    SvaraRadera
  3. Väldigt intressant ämne och frågeställningar. När skolan förväntar sig att eleverna ska få hjälp med läxor i matematik eller annat ämne kommer elevernas likvärdighet med största sannolikhet bli orättvis. Precis som i tidigare kommentarer håller jag med om att man inte kan lägga det ansvaret på föräldrarna då de antingen besitter felaktig kunskap eller kanske inte har möjlighet pga. språkliga hinder. Det vore ypperligt om det fanns en möjlighet att få läxhjälp i anläggning till fritidsgårdar eller liknande, för att ge alla samma möjlighet. Det kommer alltid finnas elever som inte bryr sig om att göra sina läxor och det kan bero på en uppsjö av olika faktorer, men att ge alla en möjlighet att förbereda sig tycker jag är samhällets ansvar. Andra möjligheten i den här frågan är att inte alls ge eleverna läxor i matematik, dock tror jag att läxor är bra. Själv var jag en elev som processade information väldigt långsamt som liten och behövde tid hemma med min uppgift för att verkligen förstå vad det var jag skulle göra, eller vad det var jag skulle lära mig. Alla är såklart olika. Nottingham beskriver reflektionens stora betydelse under inlärningsprocessen i boken "Utmanande undervisning i klassrummet", reflektionen är viktig för att befästa kunskapen som ska läras in. Där tror jag att läxorna är en viktig väg till reflektion, det underlättar inlärningsprocessen och bör därför behållas. Men frågan kring de traditionella läxornas betydelse är säkert en fråga som kommer att förändras inom kort, då samhällets olika informationskanaler gör det möjligt för oss att lära oss på andra sätt än förut. Spännande att se hur detta utvecklas framöver.

    SvaraRadera
  4. Undervisningen kommer naturligtvis inte bli likvärdig med tanke på att man bjuder in ytterligare en arena, i form av vårdnadshavarna, som ska hjälpa och tycka till om läxläsningen. En del har vårdnadshavare som varken kan, har möjlighet eller vill hjälpa till. Det kan kanske är en hög ljudnivå och rörig miljö hemma, vilket gör det ännu svårare för eleven att fokusera. Medan en del har full hjälp med läxläsningen i en lugn och trygg miljö. Så självfallet blir inte resultaten detsamma. Om vi diskuterar kulturella konflikter behöver det inte nödvändigtvis vara så att det går sämre med läxhjälpen för den eleven. Det beror på inställningen på den andra kulturen. Det kanske är så att den hemma varande kulturen är öppen och nyfiken på skolkulturen. Men givetvis behöver vi som lärare ha det i åtanke att det är mindre lätt för vissa elever. Förhoppningsvis har vi en god dialog och en viss kännedom om elevernas situation hemma.
    För jag tycker läxor är bra och att de behövs. Inte för att vissa saker inte hanns med under lektionen eller en pressad terminsplanering utan för att eleverna ska kunna reflektera hemma, kanske kan de lära sig räkna för att mamma pratar på ett sätt jag förstår eller för att jag kan koncentrera mig mer hemma. Men också för att eleverna ska lära sig att ta ansvar och för att förbereda dem för högre klasser och utbildningar. MEN det är viktigt att vi lärare följer upp eleverna och deras läxor, för att vi ska kunna utvärdera dem och vårt egna arbete.

    SvaraRadera
  5. Hej! Väldigt intressanta frågor som man verkligen upplever iallafall jag då när jag gick i skolan. Jag tänker att ge elever läxor är en viktigt del i deras lärande och utveckling. ( Då tycker jag i alla ämnen) När det gäller mattematiken så kan jag tycka att det är så olika från barn till barn beroende på deras bakgrund, vissa som går hem med en matteläxa till sina föräldrar och ber om hjälp så kan dem få den hjälpen och kanske lösa uppgiften, MEN då kan det leda till att föräldern lär barnet på ett "gammalt räkne sätt" och då kanske blir det bara värre för barnet när den går tillbaka till skolan och ska lära sig andra metoder. (Detta skriver jag utifrån mig själv då när jag gick i skolan i mitt hemland där det var väldigt strikt när det gällde min mattelärare). Sen finns det vissa barn som har föräldrar som har det bra ställt och kan hjälpa sina barn med matte hjälp efterskolan och självklart blir det att dem barnen har det helt plötsligt lättare för sig för att klara av t.ex. matteläxan i just detta fall. Alltså jag tycker därför att vi som lärare ska följa upp eleverna och deras läxor, för det är väldigt viktigt för det steget då dem ska gå vidare i skolan.

    SvaraRadera
  6. Hej! Vilka intressanta frågor du ställer!
    Läxor är ett viktigt inslag i skolan och det får eleverna att tänka själva och försöka lösa uppgiften på egen hand. Men en del elever får ju mer eller mindre stöd med läxorna hemifrån av vårdnadshavare så det är viktigt att följa upp läxorna ifrån skolans sida så att man försäkrar sig om att samtliga elever får ut så mycket som möjligt av läxorna och lär sig någonting av dem.

    SvaraRadera
  7. En mycket viktig frågeställning som även kan ses som politiskt. Alla har inte samma förutsättningar gällande hjälp till läxorna hemma vilket kan skapa stora klyftor elever emellan. Det bör finnas fler möjligheter för elever att få hjälp med läxor efter skoltid. Detta finns ju redan på de flesta gymnasium, på Katedralskolan i Skara där jag gick besökte väldigt många elever "Matte för alla". Just ämnet matte är ett sådant ämne som många behöver extrahjälp med.

    SvaraRadera
  8. Viktigt och intressant ämne med läxor!
    Det finns både för- och nackdelar. De fördelar jag ser är att eleverna har möjlighet att kunna läsa och lära sig mer utanför skoltid, antingen av intresse eller behov. Även för att kunna "testa" eleverna med hjälp av både prov och läxor är lite hemstudier viktigt, för att kunna se hur eleverna ligger till och vad de kanske behöver lite extra stöttning inom. Den nackdelen som uppstår direkt är de elever som kanske inte har någon hemma som kan hjälpa till och stötta om det behövs efter skolan. En annan sak som jag anser är en stor nackdel är att "skoldagen" blir så otroligt lång pga läxor. Eleverna går redan i skolan hela dagarna, tror det är viktigt för eleverna att kunna släppa skolan när de kommer hem och tänka på lite andra saker och hinna med aktiviteter osv. Det kanske kan ge lite mer motivation och sug till skolan ifall man inte ger en för stor belastning i hemmet och att skoldagen är slut när man lämnar skolan. Gäller att hitta en balans och mellanting, vilket som är det svåra men ändå det som ska bli spännande att hitta den balansen med sin egen klass framöver.

    SvaraRadera
  9. Den ständiga diskussionen om läxor eller inte..? Det är klart att det är en fördel för barn som har föräldrar som är mer aktiva i läxhjälpen. Funderar på om man skulle kunna ha utbildning i läxhjälp för föräldrar? Men antagligen når man bara dom som redan är engagerade. En annan ide`är att man ska ha mer verklighetsbaserade läxor. Inte skolboksuppgifter utan t.ex. mäta och väga. Eller att barnen får göra små observationsuppgifter som sedan analyseras i skolan. Kanske kan man få mer aktiva föräldrar men även hjälpa de barn som inte förstår vad man ska använda sitt lärande i skolan till.... Ska bli intressant att se hur lärarna gör på kommande VFU.

    SvaraRadera
  10. Inläggen har varit mycket intressanta och väckt många tankar hos mig gällande läxor alternativt inte läxor samt hur olika sociokulturella bakgrunder kan påverka läxläsning hemma. På många sätt är läxor bra t.ex. att elever lär sig att ta ansvar för egna uppgifter och kan lära sig mer. Det som är viktigt att tänka på är dock att det bör vara uppgifter som eleverna klarar av så att deras självkänsla stärks, att de inte sitter hemma och inte vet vad de ska göra. Elevernas egna förutsättningar och olika stöd hemma kan påverka möjligheterna till att lyckas. Läxhjälpen som många skolor erbjuder kan vara ett bra alternativ, men det bör även kunna erbjudas individuellt stöd av erfarna pedagoger till de elever som behöver. Avslutningsvis hoppas jag att skolan får utökade resurser så att möjlighet finns att stödja alla elever som behöver så att de kan lyckas.

    SvaraRadera
  11. Viktiga frågeställningar helt klart!
    Jag själv, som har haft stora problem med matematiken minns att det var en mardröm att be mina föräldrar om hjälp när jag fastnade på en matteläxa hemma.
    Att inte få lärarens hjälp, med ett tal som ens föräldrar eventuellt inte har samma räknesätt på, kan komplicera en elevs utveckling. Så håller med dig om dina frågeställningar.

    SvaraRadera
  12. En väldigt viktig frågeställning!
    Jag känner såhär när det gäller detta. Att ge eleverna läxor ger också att man får lära sig ta ansvar, men som ovanstående nämner också är att får inte "rätta" hjälpen av vårdnadshavare. Vilket gör att skolan bör göra en uppföljning så att eleven har förstått sin uppgift innan man får sitt slutgiltiga utlåtande om man har förstått rätt.

    SvaraRadera
  13. Läxor är både bra och dåligt. Får man hjälp av föräldrar som tänker lika fast på ett annat sätt så kanske man lär sig något nytt, alternativt kör ihop totalt och förvirrar sig i ämnet. Jag tycker inte att man ska skicka med barn läxor hem, jag anser att skola och skolämnen ska vara i skolan och inte ta upp barnens fritid. Det kan ju också vara så att eleven i fråga kanske inte får någon hjälp alls hemifrån, eller kanske har en lite tuffare uppväxt och då hjälper det inte med mer ''bekymmer'' på fritiden i form av läxor. Sammanfattat så gillar jag inte läxor och när jag väl blir lärare så ska jag försöka ha så lite läxa som möjligt till eleverna. Väldigt intressant ämne att diskutera om!

    SvaraRadera
  14. Läxor kan jag personligen tycka att det ska man inte behöva få med sig hem för att jag tycker när man slutar skoldagen så ska man få vara ledig. Så som vi vuxna gör när vi går hem så lämnar vi jobbet och är lediga, i alla fall dom flesta av oss kan göra så. Jag tycker samtidigt att man måste kunna göra någon annat system så att elever ska träna och öva sig på skolans tid istället. Varför inte ha en timme i veckan på skoltid där elever får träna mer på det dem behöver? Nej jag tycker inte det är lämpligt att ta hem läxor dels för att föräldrar kanske inte kan lära ut rätt metod till barnet och sen är vi ett mångkulturellt samhälle och det finns de föräldrar som inte ens kan prata svenska, hur ska dom kunna lära sina barn ex svenska läxa när dem inte ens kan det själva?? Dax att tänka om Sverige!

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. Hej!

    Intressanta diskussioner om läxor.

    SvaraRadera

  17. Läxor är ett väldigt diskuterat ämne, både bland lärare, föräldrar, elever .. ja hela samhället. Personligen tycker jag att läxor ska finnas men att man försöker se till vilka läxor man skickar med sina barn hem. Att läsa i ett kapitel i läseboken är inga problem oavsett kultur. Det ger övning för alla i familjen att delta. Gäller det andra ämnen som föräldrarna inte behärskar, kanske det borde bli en "aha" upplevelse och försöka sätta sig in i det själv som förälder också. Man kan variera läxorna och att man kan reflektera och diskutera detta i klassrummet efteråt. Även om man kanske har föräldrar som inte kan hjälpa till alltid, tror jag det är nyttigt precis som Piaget anser, att barnet ska försöka utforska själv. Det är viktigt att barnet får reflektera och analysera på annan miljö än i skolan. Det är inte alltid att skolmiljön är där man lär sig bäst.

    Enligt egen erfarenhet av att gå i en gymnasieskola där deras slogan var "den läxfria skolan" skulle jag aldrig rekommendera det för någon. Det blir en större press under lektionstid att verkligen hinna klart, jag trivdes inte i miljön och fick aldrig ro till att verkligen lära mig djupare än vad som stod i böckerna. Blev stressigt. Om inte annat tror jag det är viktigt att redan från barnsben få ta ansvar. Läxor är en sådan del, man får börja reflektera över sitt ansvar. Tycker det är viktigt att man oavsett kultur tar och engagerar sig i barnens lärande hemma och som ovanstående kommentarer kring om föräldrar inte kan hjälpa till med svenskan, ja då borde också dem gå i skola och försöka lära sig det. :-)

    Apropå om undervisningen blir lika för alla.. Nej det finns ingen möjlighet att det blir lika, inte ens likvärdigt. Därför anser jag att skolan ska vara likvärdig, och läxorna ska vara ett komplement till ämnena - men inte avgörande för kunskaperna, för grunden ska man alltid få i skolan!

    SvaraRadera
  18. Vilket jättebra inlägg. Detta är en fråga som väcker många tankar och mest är det den att varför ska våra ungar ha med sig sitt ”jobb” hem? Jag menar när jag slutar mitt jobb så tar ju inte jag med det hem. Samtidigt så lär sig barnen/eleverna detta med ansvar. Dock kan jag tycka att läxorna mer ska vara en repetition på saker som redan är gjorda för som du tar upp, krockar. De frågor som du skicka med här tycker jag är jätteintressanta. I vårat hem kan jag tala om att den största konflikten blir i just matematiken. De undervisar på ett helt annat sätt idag än när jag gick i skolan. Jag förstår inte ett dyft av min 11:årings läxor och det kan jag lova inte känns så upplyftande ;).
    Så för att hjälpa henne måste jag ”koda” om det hela till för mig begripligt och sen försöka förklara för henne och konflikten är ett faktum. Vi är flera föräldrar som tagit upp det dock så vi har fått oss en liten mattelektion på senaste föräldramötet.
    Den frågan om vad som skulle vara positivt med läxor tycker jag är då att det får lära sig ta ansvar över sitt lärande, samtidigt tycker jag att det bara skulle vara repetition och inget nytt. Det negativa blir pressen, konflikten och dåliga miljö runt läxan. Kulturkonflikten i detta hem är INTE bra. Min dotter lyssnar enbart på sin lärare. Det är hennes sätt endast. Detta gör att det blir många konflikter kring just läxorna. En sak skolorna faktiskt skulle kunna göra är att erbjuda (vet detta finns på fler ställen men långtifrån alla) läxläsning på skolan där det finns lärare som stöttning.
    Tack för ett bra inlägg

    SvaraRadera
  19. Det jag kan tycka är att läxor inte behövs för de mindre barnen. Enligt många framstående psykologiforskare, lär sig barn tack vare lek och då behöver de ha tid kvar på dygnet (alltså när de kommer hem från skolan) att få ägna sig åt det. Det sociokulturella perspektivet anser även att barn lär sig bäst av de vardagliga sysslorna, vilka finns främst utanför skolan.
    Jag anser att de mindre barnen som får med sig läxor hem, kan få för mycket press på sig alldeles för tidigt i livet. Denna press kommer tids nog ändå och i dagens samhälle ställs högre och högre krav på barnen, vilket jag frågar mig själv om det går att koppla ihop med att så många barn och ungdomar idag mår dåligt och är stressade?
    Jag tror absolut att barn ska lära sig ta ansvar, men jag tror inte att endast läxor bringar ansvar.

    SvaraRadera
  20. Jag tycker att det är bra med läxor, dels för att man behöver färdighetsträna det man lärt sig och repetera. Hjärnan är en muskel som behöver "knådas". Ta det här med läsning, vi har läsläxa varje dag med våra ettor och vi ser vilket positivt resultat det ger. Alla läser på sin nivå och efter sin förmåga naturligtvis. Att kunna läsa öppnar upp en ny värld samtidigt som man kan arbeta med andra arbeten i skolan som kräver lite mera läskunnighet, vilket eleverna tycker är roligt. Att de kan själv.
    Samtidigt så är det ju viktigt att det finns en dialog mellan föräldrarna och läraren. Skulle vara så att det inte fungerar, säg det då. Då löser vi det tillsammans för att det skall bli så bra för barnet som möjligt.
    Jag kan hålla med om att vi har ett annat matematik tänk nu än förr. Men då har mina elevers vårdnadshavare sagt att det fungerar inte och då har vi löst det med någon annan läxa.

    SvaraRadera
  21. Blir undervisningen lika för alla?
    Det beror på från vilken vinkel man ser det. Klart att ett barn som har förälder med stort engagemang kring skolan och dess läxläsning större chans till att "lyckas" än ett barn där vars föräldrar inte engagerar sig alls. Så givetvis påverkas undervisningen i det stora hela. Så nej blir svaret för min del.
    Vad är positivt med läxor?
    jag som förälder kan se läxor som en bra diskussionsform här hemma. Vi kan sitta och prata vid middagsbordet om vad det är för läxa, och kan jag hjälpa mitt barn med läxan och samtidigt få en trevlig atmosfär kring läxläsningen och så blir det inte så krystat med läxa, och ordet "läxa" försvinner.
    Vad är negativt med läxor?
    Precis som jag nämnt ovanför så kan det skapa en del bråk i hemmen kring läxor. Ångest både hos barnet kan skapas och förälder för att den kanske inte har hunnit hjälpa och då ligger föräldern och mår dåligt för att den inte kunnat räcka till (hänt några gånger hos mig). Jag hör från många föräldrar att läxor är jobbiga då många föräldrar har svårt att hjälpa sitt barn och kunna tillgodose kunskap som den själv saknar.
    Kan den kulturella konflikten vara bra eller dålig?
    Både och, det är sådant som man får brottas hela tiden med. Kan se ett dilemma perspektiv här. Det ena som är bra behöver inte utesluta det andra som är bra. Bemötandefrågor är viktiga tycker jag.

    /marika ericsson

    SvaraRadera
  22. En av de viktigaste frågorna tycker jag utifrån om det är en likvärdig skola. Alla har inte möjlighet att få samma hjälp hemma. Ett kanske ännu större problem är att många kanske inte ens har den fysiska möjligheten och platsen att kunna sitta ifred med sina läxor hemma. Hörde om ett projekt i en skola där många elever är trångbodda och de har infört möjlighet till läxhjälp, mellanmål och fritidsaktiviteter på eftermiddagarna och frukost på morgonen för att kompensera för detta och jämna ut förutsättningarna. Bra initiativ tycker jag. Sen håller jag med Kay om att vissa färdigheter som läsning behöver tid och det ger till viss del en känsla av att vara stor och stolt att komma hem med läxor. Men som sagt det måste vara hanterbart för eleven . Det sista är nog inte sagt i frågan / Johanna

    SvaraRadera