lördag 17 december 2016

Beröm enligt behaviorismen




























I boken Perspektiv på lärande (Phillips och Soltis, 2014) fram går det att enligt behaviorismen är lärandet att skaffa sig ett nya inlärnings beteende. Beröm ligger väldigt mycket i framkant för att skapa dessa. En stimulans som leder till en ny respons skapar nya lärtillfällen. Detta kan jämföras med Skinners forskning samt experiment kring hur vi använder oss av olika förstärknings betingning för att skapa mer och fortsatt lust till att lära.


Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande (2. uppl). Lund: Studentlitteratur.

11 kommentarer:

  1. Jag tror att i dagens samhälle så finns det behaviorismen överallt. Arbetsplatser, hemma-barnen, skolan, tävlingar, till och med vänskap...allt handlar att utföra något för att få något tillbaka.. Och det är bra, vi måste gå igenom livet med någon mål och motivation, och inte bara "ta det som det kommer"... På detta sätt ökar vår produktivitet och kreativitet och vi utvecklar oss som individer.
    En fin seriestripp, kort och tydlig hur det är i skolan :)

    SvaraRadera
  2. Tydlig seriestripp och ett typiskt exempel hur det kan se ute i verkligheten. Det som nämns i en tidigare kommentar är väldigt sant, behaviorismen syns överallt i samhället och framför allt i sociala medier där man jagar likes, tummar osv man kan undra om det är gynnsamt alla gånger? Det är viktigt att vara kritiskt i samhället och förstå att många av dessa företag vet mycket väl hur man använder sig av dessa perspektiv.

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra visat hur man kan se behaviorismen! Känner själv igen mig med att det användes guldstjärnor. I skolan, men då använde vi oss av belöning kollektivt. Hela klassen försökte att samla på sig stjärnor, genom att sköta sig, och plocka undan saker samt hålla rent. Vi kunde belönas med en lek, eller film i utbyte mot dessa guldstjärnor. Kul sätt att skapa motivation!

    SvaraRadera
  4. Det är intressant med beröm. Ofta berömmer man resultatet eller den specifika förmågan hos barnet. Jag önskar att fokus också läggs på arbetet fram till resultatet. Jag ser att du skrivit att läraren säger: Bra jobbat! Alla rätt. Var det medvetet när du både fick med arbetet OCH resultatet?

    SvaraRadera
  5. Tydlig och fin seriestripp!
    Behaviorism finns överallt i samhället idag, från läraren som berömmer i skolan, spelet i mobilen som ger poäng när man klarar en nivå, mamma eller pappa som berömmer och kanske belönar med veckopeng eller liknande också så vidare.
    Guldstjärna i skolan för de elever i ska undervisa alltså på mellanstadienivå tror jag är ett positivt sätt att förstärka elevernas motovation för att klara skoluppgifterna på ett bra sätt.

    SvaraRadera
  6. Bra seriestripp! Intressant ämne det här med beröm. Själv kan jag hitta bra delar ur både behaviorism och Nottingham. Locka med belöning kan skapa motivation. Men tycker mer man ska fokusera på att berömma själva prestationen och framstegen, få dem att alltid sträva efter att utvecklas.
    Intressant även det här med sociala medier som Alexander nämnde här ovan. Inte tänkt så innan men det stämmer ju. Den stora hetsen efter hur många likes man får. Vet själv hur glad jag bli när många gillat en bild jag lagt upp eller något jag skrivit. Lite småirriterande hur lättpåverkad man är.

    SvaraRadera
  7. Tycker att som lärare är det viktigt att se och ge alla elever lika berömm! Väldigt bra och viktig seriestripp inlägg. Det som är dock viktigt är att berömma elevernas presentation och utveckling, att de får motivationen att utveckla sitt bästa jag.

    SvaraRadera
  8. Väldigt tydlig seriestripp. Jag kommer själv ihåg de gånger i skolan när jag hade lyckats få en guldstjärna (inte ofta men ibland) och hur stolt jag var för att komma hem och visa den för mina föräldrar. Det är ett enkelt sätt att få eleverna att känna att de har gjort något bra men samtidigt så kan det ju få motsatt effekt om man delar ut stjärnor för ofta eller om eleverna enbart lär för att få stjärnor och inte förstår innebörden i vad de lär sig. Jag tycker att detta är en svår balansgång för läraren och för oss när vi kommer ut i arbetslivet.

    SvaraRadera
  9. Behaviorismen ses överallt som så många redan skrivit, dagens sociala medier verkar vara den nya tidens jakt på guldstjärnor. Jag vet egentligen inte vad jag tycke rom guldstjärnor. När jakten på guldstjärnorna blir större än förståelsen för varför man jagar dem så tycker jag att det blir fel. Sen känner jag även att en guldstjärna kan bli fel, är inte risken att den där "duktiga" eleven får en guldstjärna även om hen inte gör ett lika bra jobb som andra för att hen brukar få det? Eller att hen bedöms hårdare för att hen ligger före de andra? Det är en svår balansgång som jag känner inte har något rätt eller fel mer än att det bör funderas på varför, när och hur stjärnorna delas ut.

    SvaraRadera
  10. Bra visat, Det är viktig att man ska ge beröm till elever det skapar motivation hos elever. Genom att man ge guldstjärna som belöning gör att eleverna utvecklar sina förmågor och försöka att få flera stjärnor till nästa skoluppgifter. Som lärare tycker jag att man inte ska ge beröm hur som helst man måste ger den vid rätt tillfället.

    SvaraRadera
  11. Bra stripp! Du visar ett bra exempel på behaviorismen! Ett vanligt sätt som jag minn från min egen skolgång och som jag tror kan funka i vissa sammanhang i skolan även idag. För att få ut något positivt ur arbetssättet gäller det dock att ha koll på när och hur de delas ut för att inte få eleverna att endast tävla om "priset". Samtidigt viktigt att se till helheten i klassen och kanske vore det bra om klassen får guldstjärnor tillsammans.

    SvaraRadera