måndag 5 december 2016

Att få vara sig själv

Efter att ha tagit del av all litteratur kring specialpedagogik och teoretiska perspektiv har jag fått mig en stor funderare över hur jag kommer hantera olika situationer i min framtida roll som lärare. Jag tycker att specialpedagogik är väldigt intressant ämne eftersom det aldrig finns några perfekta lösningar utan att jag som lärare kommer få anpassa min undervisning för att det ska passa just den klassen, eller just den eleven. Vilket blir ett klassiskt dilemmaperspektiv om vi tittar på det utifrån specialpedagogiska perspektiv. Det kritiska perspektivet förespråkar att det skolans uppgift att ha ett förebyggande arbete kring elevers eventuella svårigheter. Skolmiljön ska vara inkluderande för att alla elever ska kunna utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. (Lundgren, Säljö, Liberg 2014, s. 383-387). Skollagen säger att utbildningen ska ta hänsyn till elevers olika behov och alla människors lika värde betonas (2010:800). Även i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 kan vi läsa om att skolans uppgift är att se till så varje elev ges möjlighet att finna sin unika egenart (Lgr11).

Laleh uttrycker det så fint i sin låt ”Bara vara mig själv” att så som jag är, det är bra nog, jag ska aldrig ta skit igen. En fras jag kommer ta med mig i framtiden och göra mitt bästa för att det ska bli en det normala tillståndet i mitt klassrum. Vi är alla olika, men vi är alla lika bra.

Nottingham beskriver i sin bok ”Utmanande undervisning i klassrummet” att det behöver finnas förhållningssätt för hur vi ska uppnå den här fördomsfria känslan jag beskriver ovan. Finns det fungerande förhållningssätt i klassrummet kommer förutsättningarna för lärande vara mer tillgänglig. Allas åsikter är lika viktiga och att vi eventuellt tycker olika gör att vi kan lära oss saker ifrån olika infallsvinklar. Det kommer göra att det skapas utrymme för att tillgodogöra sig det Nottingham kallar färdigheter, exempelvis dra slutsatser, respektera andra, vara uppmärksam när andra talar och kunskaper. Nottingham beskriver det i sin bok som FFK-modellen (Nottingham 2013, s. 48-55).

Håller ni med om att respekt för andra är grunden till ett gott klassrumsklimat?

Skapar det isåfall bästa möjligheten för att alla ska kunna ta plats och förhoppningvis lättare ta till sig kunskap? Eller ser ni det på ett annorlunda sätt? Berätta gärna!


Referenslista:

·     Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.) Stockholm: Natur & kultur.

Lärarnas riksförbundSverige. (2016). Lärarboken: 2016/17 : [läroplaner, skollagen, policydokument]. Stockholm: Lärarnas riksförbund.

·     Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur.


·   

23 kommentarer:

  1. Respekt tror jag egentligen är grunden för allt! Respekt är så enormt viktigt, speciellt i klassrummet. Tänk vad mycket tid eleverna spenderar i klassrummet, att då känna sig utstött eller att man blir behandlad på ett sätt som är diskriminerande är hemskt. Alla har lika rätt att vara i klassrummet och det är något som alla helt enkelt måste kunna förhålla sig till. Jag funderar också mycket på hur det kommer bli när man själv är lärare. Det känns viktigt att få med sig alla och det är verkligen ett dilemma hur det ska gå till, precis som du beskriver. Det finns så mycket fördomar, normer och värden som spelar in, utan att vi ibland ens är medvetna om det. Jag tror att det gäller att vara lyhörd som lärare och att få med sig eleverna i ett kontinuerligt arbete om att alla är lika mycket värda osv. Men att samtidigt inte "hyscha" undan problem och åsikter, utan att skapa medvetna diskussioner och problemlösningar.
    Jag tycker om Lalehs låt jättemycket och tar den verkligen till mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Vi är så mycket tid på våran "arbetsplats" som det blir för eleverna. Skulle en vuxen må dåligt på grund av sitt arbete skulle hen nog bli uppmuntrad till att byta jobb för att få bättre förutsättningar att må bra. Barnen är tvungna att spendera så mycket tid i skolan, vi som vuxna och förebilder i skolan måste lyfta vikten av respekt och skapa denna tillåtande miljö jag beskrivit.

      Radera
  2. Jätte bra skrivit!

    Jag tror och håller med dig att respekt är viktigt i klassrummet, eller inte bara i klassrummet utan överallt på skolområdet omkring oss. Samt om det är god klassrumsklimat att eleverna känner av det och dem kan vara sig själv utan att kanske känna sig diskriminerad, udda eller inte vågar vara sig själv. Så jag tror att respekt leder till ett bra klassrumsklimat och en positiv stämning i klassen där barnen kan vara sig själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du beskriver så känns det så viktigt att stoppa tankebanorna hos våra elever att någon känns annorlunda eller udda. Vi har nog alla minnen från skoltiden att det var elever som va dessa "udda" karaktärer. Så hemskt att ingen någonsin har talat om värdegrunden under alla år jag gick i skolan.

      Radera
  3. Jag håller absolut med dig!
    Respekt är viktigt i alla relationer och är också en väldigt stark och stor grundpelare till en bra stämning i både kropp, själ, och miljön runt omkring en. Som ovanstående skribenter redan skrivit så är det otroligt viktigt att elever vågar vara sig själv utan att känna någon som helst oro för att bli retade eller hånade för det. Jag vill och har verkligen som mål att mitt klassrum ska vara en öppen miljö för alla och att alla ska känna sig respekterade, att det ska vara någonting mina elever tar för givet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är drömmen i framtiden att man ska lyckas skapa denna tillåtande atmosfär! :)

      Radera
  4. Väldigt intressant det du skriver och jag håller med dig! Respekt tror jag är A och O. Respekt för sin lärare och övriga vuxna i klassrummet/skolan men framförallt att eleverna har respekt för varandra. Det tror jag absolut leder till en bra arbetsmiljö där elever vågar ta plats och även vågar göra misstag och säga fel. Tyvärr tror jag att det är väldigt vanligt med klasser där det råder brist på respekt till både läraren och klassen emellan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplever att samhället på många plan känns hårdare nu för tiden. Det är mycket hat, fördomar och hårda ord som kastas på varandra. Samtidigt vill jag tro att vi ska vara med och förändra detta framöver, det är så många (ex. Laleh och andra officiella personer) som öppet talar om olikheter och vikten av att respektera varandra. "Kärnfamiljen" känns inte längre som normen vilket jag tror bidrar till att många är mer öppna för olikheter.

      Radera
  5. Som alla andra ovan har skrivit så tycker jag också att Respekt är början av allt.. Inte bara i klassrummet mellan elever-lärare-annan personal, utan i vilken relation som helst utanför skolan. Men, tyvärr så är det så idag att det har skapats nya generationer av barn, som mindre och mindre visar den respekt. Självklart ska läraren vara respektfull mot eleven med och sina arbetskollegor, men tack för samhället så har barnen blivit alltmer inriktade mot vad de har rättighet till, och glömmer att de har skyldigheter med. Jag tycker att respekten lär si framförallt hemma. Mina föräldrar lärde mig att jag ska alltid visa respekt mot vuxna, men jag har hört många dagens föräldrar lära sina barn visa respekt om de får den respekt av vuxna. Jag tycker det är fel, självklart ska vuxna vsa respekt för barnen och eleven, men eleven kan inte gå till klassrummet med förväntningar att läraren måste förtjäna hens respekt innan hen visar den till sin lärare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inga egna upplevelser utav det du beskriver men håller med dig om att respekt ska vara ömsesidig. Det är lika viktigt att vi visar våra elever, kollegor och vårdnadshavare respekt om vi ska förvänta oss detsamma.

      Radera
  6. Ja jag tror också respekt är grunden för att skapa ett gott klassklimat, och det kommer ju också in på det relationella perspektivet, att det är i mötet, exempelvis då mellan lärare och elev eller mellan elever, som möjligheten till lärande kan uppstå.
    Var det dock kan uppstå problem med Nottinghams FKKmodell tolkar jag det som i specialpedagogiken, då modellen är pragmatisk och socikulturell och handlar mycket om att lärandet ska ske mer genom diskussioner än undervisning, något som kan bli rörigt, frvirrande och otydligt för en elev med särskilda behov och exempelvis kognitiv funktionsnedsättning. Men efter att ha läst om modellen tror jag ändå att den för många elever med särskilda behov kan fungera bra, både att få förståelse för sitt lärande, ges tid till reflektion och ta ansvar för sitt lärande, men jag tror då att för att nå fram till detta behövs hjälpmedel som exempelvis ipad och digitala kalendrar användas mer flitigt för att läraren ska komma ifrån sin gps-roll som Nottingham beskriver. Den största svårigheten tror jag finns i diskussioner i stora grupper (klasser) för dessa elever, och jag kan tänka mig att det kan behövas både mindre grupper och kanske en till en diskussioner för att detta ska fungera för en del elever ed särskilda behov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upplever liksom du efter att ha läst Nottinghams bok att det kan bli problem för barn med särskilda behov. Han beskrivning av hur lektioner ska se ut är uppmålade lite ur den "perfekta världen", han problematiserar aldrig några situationer vilket jag kan tycka är lite tråkigt i en så omfattande bok. Hade vart intressant om han tog upp några situationer där elever gjorde motstånd till planen han gjort eller satt det i ett perspektiv utifrån barn som inte fungerar lika bra i grupp.

      Precis som du skriver med diskussionerna han talar om har jag också funderat kring hur pass många elever han kan få med sig i dessa tex, när han vill skapa kognitiv konflikt. Jätteviktigt att uppmuntra till reflektion och djupare tänkande för att utvecklas men tror enbart att det är de elever som är aktiva i diskussionen som tar till sig det han ifrågasätter och tänker ett steg till. I hans exempel handlar det oftast om 3-5 elever så att göra detta i hel klass känns svårt.

      Radera
  7. Absolut, jag tror att respekt för varandra är grunden för en trygg miljö. Det är först i en trygg miljö det är möjligt att komma till sin rätt och att kunna ta till sig kunskaper och färdigheter. Precis som Madde skriver kanske det kan vara bra om diskussionerna och samtalen, som är en viktig del i Nottinghams modeller, ibland sker i mindre grupper för att alla ska kunna komma till tals. Men i grund och botten, idén om att arbeta kontinuerligt med alla tre delarna, dvs förhållningssätt, färdigheter och kunskaper varje dag och varje vecka tror jag starkt på! Det blir även ett naturligt sätt att få in ett värdegrundsarbete genom förhållningssätt och de sociala och kommunikativa färdigheterna. Ett öppet klimat där det finns en stark tro på att det är vilja och ansträngning som ger resultat, inte talang. En utvecklingsinriktad miljö där misstag och frågor är naturligt, ger en miljö där det är tillåtet att bara vara den man är. Det som beskrivs i Nottingham är motsats till mycket jag själv upplevt i skolan, där det varit mer traditionellt och fokuset har nästan enbart legat på kunskap. De som alltid räcker upp handen fortsätter göra det och många är passiva för de inte vågar säga eller göra fel.
    Respekt för varandra och ett öppet klimat är definitivt goda förutsättningar till att ta till sig kunskap och våga vara sig själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det är ett fantastiskt bra sätt att få med värdegrundsarbetet på ett naturligt sätt varje vecka på lektionerna, något som jag funderade mycket runt under förra kursen eftersom det inte finns någon specificerad tid till det men ändå ska finnas med hela tiden.

      Kan vi som lärare lyckas med att hjälpa eleverna in i dessa tankebanor genom att prata om förhållningssätt vecka efter vecka, tror jag att vi vinner så mycket. Barn är otroligt hårda mot varandra.

      Radera
  8. Respekt är en grundsten i hur miljön är i ett klassrum. Respekt gör att eleverna känner jag lugna och trygga med varandra, och genom det så får eleverna en bra grund till att lära sig och dom känner sig trygga med att lära sig. Med vilja och en bra självkänsla gör att eleverna också kommer kunna lära sig mer effektivt och våga visa att dom vågar fråga när dom inte förstår, så jag tycker att respekt, självkänslan hör ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, är atmosfären i klassrummet tillåtande så att alla vågar säga både sina tankar och fråga om de inte förstår tror jag att lärandet kommer bli enklare för eleverna.

      Radera
  9. Intressant text, Anna!
    Jag håller med dig om att respekt är grunden till hur blir i klassrummet. Tror nog att det kan kopplas till alla möjliga typer av platser där gruppdynamik är viktigt. T.ex. på arbetsplatsen, förening eller idrottslaget. Dels för att det ska vara givande för alla som är delaktiga.

    Jag funderar kring hur det ser ut i andra länder där läraren är mer auktoritär och inte visar sig jämställd med sina elever. Inlärningen ska enligt Nottingham bli mer tillgänglig. Men hur kan då länder som t.ex. Kina ha bättre resultat i skolan? Oavsett hur klassklimatet ser ut...

    SvaraRadera
  10. Ett klassrum med din synvinkel på vad som t.ex. jämaställdhet och lika värde och även respekt, är nog vad de flesta lärare önskar sig. Men detta är ju även något som kommer vara svårt att uppnå.
    Men bara man kämpar och uttrycker sig runt eleverna på ett förhållningssätt till andra som på så sätt visar att vi är lika värda oavsett hur vi fungerar eller ser ut, är nog det vi alla ska söka efter. Att visa elever och även andra medmänniskor respekt, kommer antagligen även leda till att man får någon form av respekt tillbaka.
    "behandla andra som du själv vill bli behandlad"

    SvaraRadera
  11. Väldigt intressant text och jag håller med om att respekt är A och O för en bra klassrumsmiljö. Respekt är ju givetvis viktigt i vilken miljö man än befinner sig i, och om eleverna i ett tidigt stadium lär sig att visa varandra respekt tar de med sig det även i vuxen ålder. Respekt skapar trygghet och det gör i sin tur att skolan blir en trygg zon och det underlättar för lärandet.
    FFK-modellen som Nottingham skriver om tycker jag verkar väldigt bra, men kanske lite problematisk då den ska tillämpas i specialpedagogiken. Modellen är ju väldigt sociokulturell och pragmatisk och Nottingham beskriver det som att elevernas lärande ska ske genom diskussioner snarare än undervisningslektioner. Det kan som sagt bli problematiskt för elever med särskilda behov. Jag tycker det är synd att Nottingham inte skriver om några situationer där det blir problematiskt att tillämpa hans modell.

    SvaraRadera
  12. Älskar att du valde att ha med Lalehs låt då jag verkligen har lyssnat på den jättemycket sen sen kom och jag tycker att den har ett så starkt och viktigt budskap som jag verkligen tycker talar till mig.
    Utan att gå in på massa detaljer så hade jag en tuff skolgång och var från och till mycket utanför pågrund av "enkla" saker som påverkar så mycket mer än vad det borde så som fritidsintressen, musiksmak och så vidare. Detta ledde till en ganska kraftig grad av mobbing och det är något som gnager i mig än idag att en sån sak som brist på respekt för att vi alla är olika, gillar olika kläder, olika musik och så vidare ofta kan bli starten till ännu värre utanförskap och mobbing.
    Det är svårt att veta exakt hur,m an kommer agera som lärare, men min grundtanke i dagens hårda klimat är absolut att min främsta prioritering i en grupp kommer att vara just respekt och en känsla av trygghet mellan både lärare och elev och mellan eleverna.
    Och för att knyta an både till respekt, självkänsla och musiktemat i ditt inlägg så avslutar jag detta med min största förebild och favoritlåt på temat.

    https://www.youtube.com/watch?v=aeb0MBdQaew

    Tack för ett bra och viktigt inlägg!

    SvaraRadera
  13. Ett bra och viktigt inlägg!
    Det är super viktigt att eleverna skall känna trygghet i klassen.och för att nå dit har vi blivande lärare en viktig roll att ta oss ann, tänk att få ha en klass där alla trivs och mår bra det vore drömmen.Där varje elev skall känna att man kan utvecklas till den individ man har rätt till att vara.

    SvaraRadera
  14. Så himla bra och viktigt inlägg! Den låten säger väldigt mycket tycker jag, och den kopplas verkligen till det vi läser just nu men även om hur verkligheten är i skolan. Absolut är det viktigt att man lär eleverna till en grund där alla är olika och alla kan vara sig själva!! Jag har själv många gånger lyssnat på Lalehs låt och den har en viktig innehåll!!
    Väldigt bra skrivet!!

    SvaraRadera
  15. Att visa respekt inför andra är super viktigt. Vi är alla olika och lär oss på olika sätt. Att känna sig respekterad för den man är skapar en trygghet som är jätte viktig i skolan. För är man inte trygg i klassen vågar man inte uttrycka sig och dela med sig utav sina kunskaper och erfarenheter till sina kamrater.

    SvaraRadera